reklama

Autorské práva vs. JA.

V minulosti už pár krát zarezonovala médiami správa o čiernych MP3 nahrávkach, filmoch, ktoré sú často skôr stiahnuteľné zdarma z internetu než sa oficiálne dostanú na distribúciu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (22)

Média sa podobne vymľaskali aj na chudákovi, ktorý si zarobil pár stovák kopírovaním filmov, alebo hudby. Pri započutí takejto správy som si povedal: OK, konečne sa robí niečo proti čiernym kópiám, ale keď som sa nad tým troška zamyslel, v hlave mi začal vznikať guláš nových otázok na ktoré som do dnes odpoveď nenašiel.

Vopred sa ospravedlňujem autorským zväzom nakoľko viem, že za problematiku nemôžu oni priamo, ale zákonodarstvo a možno aj ľudia. Oni len konajú podľa svojich možností a schopností.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prvé čo ma napadlo  bol formulár, ktorý som nedávno videl na stránkach jedného z autorských zväzov. Mal názov (a budem sa snažiť byť presný) VÝKAZ o výrobe zvukovo-obrazových nosičov súkromnej povahy s použitím hudobných diel (svadby, rodinné slávnosti, stužkové, plesy a pod.) (zasielať polročne na oddelenie mechanických práv SOZA, Rastislavova 3, 821 08 Bratislava 2). To by predsa znamenalo, že každý kto má video kameru, mal by vyplniť tento formulár, nakoľko sa určite nevyhne spomenutej nahrávke. Načo by ináč tú kameru doma mal? Ešte krajšie než názov boli požadované údaje ako sú Licenčné katalógové číslo záznamu, Označenie podujatia, Mená všetkých autorov hudby a textu. Krása! To by znamenalo, že keby som kamarátke chcel natočiť stužkovú, tak by som sa ďalší týždeň mohol venovať zbieraniu údajov o hudbe, ktorá na tej stužkovej odznela, o katalógových číslach skladieb a o čísle topánok autora. Úprimne by som bol zvedavý, že koľko takýchto vyplnených formulárov už autorský zväz obdržal a ešte viac som zvedavý, že koľko mladých amatérskych kameramanov už bolo zatknutých za porušenie zákona, lebo nevedeli katalógové číslo hudobného záznamu? Predsa ak niekto platí za nedodržiavanie zákona, tak by mal platiť každý.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďalšia otázka, ktorá ma začala trápiť bola otázka internetu bez hraníc. Ak dobre viem, tak autorské zväzy dávajú podmienku použitia u nich zaplatených a registrovaných diel na Slovensku nakoľko slovenské autorské zväzy v zahraničí už nevykonávajú kolektívnu správu práv. Lenže nikde na ich stránkach a ani v zákonoch som sa nedočítal o tom, že čo ak ja tú hudbu používam na „slovenskom“ internete, platím všetky potrebné poplatky, ale vďaka internetu bez hraníc je moja legálna hudba použiteľná a počúvateľná aj za hranicami? Technicky je nemožné zakázať na internete zahraničie. Mohli by sa zakázať IP adresy, keby všetky boli verejné a kontrolovateľné, ale nie sú. Mohlo by sa dať povolenie len slovenským IP adresám, ale čo ak je IP tajná? Čo ak slovenský používateľ používa zahraničný server? Už nehovoriac o možnosti, keby užívateľ svoju legálnu hudbu umiestnil pre vlastné účely na zahraničný server, ktorý používa. Myslím si, že tieto otázky autorské zväzy trápi najmenej. Dôležitá je len ich požiadavka, aby dielo nebolo šírené v zahraničí! Apropo zahraničie. Minule som s obdivom zistil, že desiatky kilometrov od štátnych hraníc bolo počuteľných väčšina slovenských FM rádií. Ako oni zabezpečujú šírenie signálu len po území SR, aby dodržiavali autorské práva pre šírenie diela len na našom území? Nepredpokladám, že by oslovili autorské zväzy všetkých okolitých krajín.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Minule som čítal článok, že film, ktorý sa chystá do kín o mesiac je už voľne prístupný na internete dokonca v slovenskom znení. Niekto ho tam ale musel dať! A keď ho tam dal, tak ten film musel od niekoho dostať! Určite film aj so slovenským znením nedostal ako dar od režiséra ešte pred oficiálnou distribúciou na Slovensku. Divné je, že som ešte nezaregistroval správu o tom ako dolapili toho, kto ten film začal šíriť a zjavne má prístup k takýmto novinkám. Samozrejme je ľahšie cvaknúť púta chlapíkovi, ktorý si ten film z internetu stiahol a napálil na pár CD než hľadať pôvodcu. Je to podobný efekt ako v prípade drog. Je ľahšie chytiť malého priekupníka na ulici, než samotného výrobcu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Okrem toho sa nemáme čo čudovať koľko čiernych kópií blúdi svetom, keď sa chvíľku zamyslíme nad cenou predávaných titulov. Minule v nemenovanom obchodnom stredisku som navštívil veľké kníhkupectvo. Police plné zaujímavých CD ma prilákali, aby som si niečo vybral. Aj som našiel svojho obľúbeného interpreta a jeho album, ktorý vyšiel asi pred 1,5 rokom čiže žiadna novinka. Tak ako som si CD zobral do rúk, tak rýchlo som ho aj vrátil na policu nakoľko tento neaktuálny titul s 45 min. hudobným záznamom stál takmer 900,- Sk. Okom som preletel po iných tituloch, aby som sa uistil, že naozaj jedno CD môže toľko stáť a na môj údiv takých tam bolo viac. Rozhorčene a znechutene som sa vzdal a odišiel. O pár minút v nemenovanom supermarkete som to isté CD kúpil za 199,- Sk. Predpokladám, že supermarket neprerábal ani na tejto cene a to znamená, že kníhkupectvo CD predávalo za nekresťansky vysokú cenu. Čudujeme sa, že sú čierne kópie? Predpokladám, že 95% ľudí kupuje čierne kópie len z ekonomických dôvodov. Je rozdiel či za CD dá 900, alebo 199,- Sk. A určite by si pri rozumných cenách  každý rozmyslel, že či kúpi originálne CD, alebo doma napálenú čiernu kópiu. 

Ja osobne som zatiaľ dal prednosť originálnym CD. Síce som si nemohol dovoliť kúpiť všetko čo by ma zaujalo, ale aspoň môžem mať dobrý pocit, že okrem umelcov dotujem aj ..... nemenované osoby a organizácie.

Peter Varga

Peter Varga

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Človek s heslom "Na čo sa nehanbíš myslieť, to nehanbi ani vysloviť". Človek má právo mať svoj názor a sloboda okrem iného znamená možnosť tento svoj názor verejne prezentovať. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu